מדריכי פילאטיס

לימודי מדריכי פילאטיס

 מה נדרש ללימודי הדרכת פילאטיס?

אפשרויות קידום והרחבה מקצועית

יתרונות ללימודי מדריכי פילאטיס

מאז פיתוח הפילאטיס על ידי יוזף פילאטיס בתחילת המאה העשרים, הפכה פעילות גופנית זו לאחת הפופולריות בעולם כולו. נכון ל-2012 היו מעל 50 מיליון מתרגלים מסביב לעולם, שהסתייעו בלמעלה ממאה אלף מדריכים. השיטה הוגדרה על ידי ממציאה כשליטת המוח על השריר. מטרתה העיקרית היא שיפור היציבה ואיזון השרירים, בניית אימון שיסייע לתפקודו הסדיר של הגוף, תוך מאמץ ושחיקה מינימליים. הדרך לכך היא הרחבת טווח התנועה של עמוד השדרה והמפרקים, ותרגול שימוש בשרירים הנכונים לכל פעולה. בכך נחסכות תנועות לא יעילות ונמנע לחץ מיותר על המפרקים והחוליות. הפעילות מתקיימת על מזרון ובאמצעות אבזרים פשוטים ומכשירים אשר משלבים קפיצים ליצירת התנגדות למאמץ השריר. בין אלה ניתן למנות את מיטת הרפורמר, טרפז - קדילאק, כסאות ייעודיים, מזרנים, טבעות, גלילים, כדורים, חביות, גומיות וכריות. מטרתם המשותפת היא חיזוק ועיצוב השרירים אבל בלי לנפח אותם, אלא לחטב את הגוף ולשפר את הגמישות והיציבה. אולי משום כך היו הראשונים שאימצו את הפילאטיס רקדנים ומדריכי ריקוד אשר שכנו בניו יורק בצמוד לסטודיו של יוזף פילאטיס, ונדרשו לשיקום מפציעות, דלקות ותאונות במהלך משימתם. בעקבותיהם אימצו את הפילאטיס ספורטאים, דוגמניות, עשירים ומפורסמים שביקשו לשמור על מראה מחוטב, ואחריהם כלל הציבור. אופי הפעילות מאפשר אימון גם למבוגרים, צעירים, נשים בהריון ולמעשה כמעט בכל דרגת כושר, לשפר את היציבה, מראה הגוף והשליטה בו. יוזף פילאטיס לא קבע תכנית אימון רשמית סדורה, ועם מותו ב-1967 המשיכו תלמידיו להוסיף וריאציות ותרגילים על פי הפילוסופיה שהתווה, ולהרחיב עוד ועוד את מעגל המתאמנים בעולם. כיום ניתן למנות מעל 500 תרגילים החל מרמת מתחילים ועד למאתגרים ביותר המיועדים לספורטאים מיומנים. בזאת מתאפשר אחד היתרונות הגדולים ביותר של הפילאטיס, והוא הרכבת תכנית אישית יעילה עבור כל מתעמל, בהתאם ליכולתו הפיזית, צרכיו וגילו.

מה נדרש ללימודי הדרכת פילאטיס

כדי להתחיל בלימודים נדרש קודם להיות מתאמן פעיל שביצע כמות מינימלית של שעות תרגול. רבים מבין מי שהגיעו לתרגול הפילאטיס עשו זאת בעקבות צורך בשיקום פיזי מפגיעות, תאונות, או דלקות, חלקם במסגרת הדרכת ספורט או ריקוד. לאחר שנוכחו בתועלת הרבה, הם מבקשים להתקדם ולהפוך בעצמם למדריכים. שני המסלולים המרכזיים אותם יש ללמוד בדרך להשלמת המשימה הם מדריכי מזרן ומדריכי מכשירים. בכל אחד מהם נלמד רפרטואר תרגילים אחר, ומדריך רציני נדרש לשניהם כדי למצות את פוטנציאל ההוראה ולזכות במירב האפשרויות להשתלבות מקצועית מוצלחת ורווחית. בהתאמה, ניתן ללמוד את השניים גם ביחד ברצף, ורבים מבתי הספר מציעים תכנית משולבת, יעילה ומוזלת לשם כך. כאשר נלמדות שתי התכניות בנפרד, מקובל לרוב ללמוד קודם כל את קורס המזרן. למעשה, חלק מהמכללות אפילו מבקשות הסמכה זו טרם לימודי המכשירים. הסיבה השניה בגללה כדאי להתחיל בקורס מדריכי פילאטיס מזרן, היא שהוא נפוץ יותר; כדי לפתוח כיתת לימוד אין צורך באבזור מתאים ויקר, אלא רק לפרוס ריפוד על הרצפה ולהתחיל לעבוד. בשל כך מדריכים אלה הם גם מבוקשים יותר בשוק, ומתאפשרות להם יותר הזדמנויות תעסוקה עתידיות. הקורס מעניין, מעשיר את הידע, מעניק כלים ושיטות ליישום תוך חיבור לצד הרך של האימון. את גישה זו יש להפנים בעיקר כאשר מגיעים לפילאטיס לאחר התנסות קודמת בסוגי ספורט והתעמלות אינטנסיביים הרבה יותר, שהטמיעו הרגלים אחרים. בקורסים נלמדים יסודות עיוניים כמו פיזיולוגיית מאמץ, תזונה, אנטומיה וניתוח תנועתי וביומכני של הפעילות, אך עיקר הזמן מוקדש כמובן להקניית רפרטואר התרגילים, פירוק והתאמה שלהם לצרכי קהלים שונים. את השיעורים יש להתאים למגוון רחב של מתאמנים, לכן מוסברים כלי האבחון וההבדלים בין מגוון הפרופילים, היכולות והצרכים האישיים. דגש ניתן לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים כמו מי שסובלים ממוגבלויות שונות, נשים בהריון ולאחר לידה, מתאמנים עם פריצת דיסק ולאחר פציעות ספורט ומחול. אחד מיתרונות הפילאטיס הוא שניתן לעסוק בו בבריאות וגם בחולי, פשוט צריך לדעת איך לבצע זאת. בנוסף נלמדים במסלולי ההדרכה המכשירים, תפעולם והוראות בטיחות מחייבות, וכלי הוראה והדרכה, כגון בניית מערכי שיעור, הצבת מטרות, הערכת התערבות, טכניקות מגע ותמיכה של המורה בזמן תרגול, כמו גם מיומנויות אימון לקבוצות ואחד על אחד, וכמובן עזרה ראשונה.

אפשרויות קידום והרחבה מקצועית

כלי הקידום החשוב ביותר עבור מדריך פילאטיס הוא הניסיון. בשני מסלולי ההכשרה הבסיסיים נרכש מכלול הידע שמאפשר הדרכה בכל סטודיו בארץ ובעולם כמעט, והמשך החיזוק המקצועי נצבר במהלך הפעילות הסדירה לאורך הזמן, הוותק והדיאלוג עם מדריכים נוספים. ניתן להתמחות בטיפול באוכלוסיות מיוחדות, ובראשן פילאטיס שיקומי, המשמש כלי יעיל ביותר עבור מטפלים במגע ופיזיותרפיסטים. בנוסף, מכיוון שמדובר בענף דינמי שמתחדש כל העת, ישנן מכללות ואפילו יבואני ציוד המציעים השתלמויות העשרה במכשירים ואביזרים חדשים, אותם ניתן להטמיע בסטודיו להעשרת מערכי השיעורים. זמינים ומומלצים גם לימודי הרחבה עיונית בנושאי פיזיולוגיה ואנטומיה בהקשר המקצועי של הפילאטיס.

יתרונות ללימודי מדריכי פילאטיס

במרכז שיטת הפילאטיס עומדת ההרמוניה בין תרגול הגוף והרוח, זאת במטרה לא רק להעניק נשימה, יציבה וגמישות רבה יותר, אלא גם לשפר את המודעות ויכולת הריכוז, ולהפחית ברמת המתח הנפשי. השיטה אהובה במיוחד על פיזיותרפיסטים, משום שלמרות היותה מאתגרת פיזית, היא איננה לוחצת על אזורים בגוף, נעשית בתנועות חלקות של קבוצות שרירים מקבילות, בבטחה ובעדינות. בכך היא משמשת הליך משלים בשיקום בעיות מפרקים, כתפיים, גב וברכיים. כל הגוף מופעל באופן מאוזן והרמוני כיחידה שלמה. השרירים אינם מתקצרים ומתנפחים כמו באימוני כושר אחרים, אלא מתארכים ומתחזקים תוך שהם משפרים את תנועות המפרקים, מקדמים גמישות, איזון ויציבות הגוף כולו. הסמכת מדריכים מתבצעת בדרך כלל על פי הנחיות PMA, האיגוד המקצועי ולשכת ההסמכה הבינ''ל של מורי הפילאטיס. תעודה זאת מקנה שני יתרונות מהותיים; הראשון הוא האוניברסליות שלה, המעניקה אפשרות ללמד למעשה כמעט בכל סטודיו בעולם, והשניה היא טכנית והכרחית לצרכי ביטוח. הביקוש למדריכים מוסמכים הוא יציב, גבוה ומתבטא במקומות רבים בארץ. הפילאטיס הוא תחום מעמיק, ולא גחמה אופנתית מקרית וזמנית, על כן נהנה מעלייה מתמדת. האימון מתאים לא רק לספורטאים צעירים ונמרצים, אלא בעצם לכל אחד, אפילו למבוגרים ומי שמאותגרים יותר מבחינה פיזית, משום שהפעילות בו מאומצת, אך לא נמרצת.

לקבלת מידע ללא התחייבות
מלאו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר