קורס עיסוי

לימודי עיסוי

מה נדרש ללימודי עיסוי?

אפשרויות קידום והרחבה מקצועית

קורס עיסוי רפואי

עיסוי הוא אולי הטיפול הפרא-רפואי הפופולרי והאהוב ביותר, וכמעט אין כמעט מי שלא יהנה ממנו. התחושה המיידית שהוא מעניק היא שקט נפשי והרפייה פיזית. גם מי שלא נזקק לו לצרכים גופניים כלשהם, ישמח להשקיע שעה על מיטת הטיפולים הנוחה, ולהתמסר למעסה, לשקט ולהקלה שידיה מקנות במיומנות. בין אם בספא, במלון, בבית, על החוף בתאילנד או אפילו בקופת חולים, מסאז' נעים לא רק לגוף, אלא גם לנשמה. מהלך המסאז' מתבצע במיטת טיפולים, כאשר המעסה עובד על כל חלק מהגוף על פי המתודה שנבחרה והצרכים הפרטניים הנדרשים. ישנן שיטות בהן הפציינט חשוף, כמו עיסוי רקמות עמוק, ואחרות בהם נותר לבוש, למשל בעיסוי תאילנדי. לפעמים מתמקד המגע בחלק מסויים בגוף, כמו עיסוי פנים או רפלקסולוגיה, המתבצעת בכפות הרגליים בשאיפה שיקרינו על הגוף כולו. 

קורס מסאז

עם זאת, אין לשכוח כי מטרת העיסוי היא לפני הכל רפואית, ולאו דווקא להנעים את הזמן. זוהי תראפיה שתכליתה הוא פיזי ורב-מערכתי – הקלה על כאבים כרוניים, שחרור והרפיית השרירים והגוף לאחר מאמץ או טראומה, שיפור זרימת הדם, הרחבת טווח התנועה של מפרקים, סיוע בתופעות של דלקות, ניוון והסתיידות, בעיות עצביות, התכווצויות, שיקום לאחר פציעות או פרוצדורות רפואיות, קשיים אורטופדיים, הפגת מתחים ושחרור הגוף - ולא רק הנפש. בניגוד לסוגי טיפולים אחרים במסגרת הרפואה המשלימה, העיסוי מגובה במחקרים רפואיים מדעיים להוכחת יעילותו. תוצאותיהם מעידות על תרומה משמעותית בהקלה על מכאובים, מתח ודיכאון, כמו גם הפחתה זמנית של לחץ הדם, דופק ומצבי חרדה, קידום וקיצור תהליכי שיקום בשרירים. שיטות העיסוי הן רבות ומגוונות מאוד. מיסוד והגדרת המקצוע נערכו אמנם מתוך המסורות הסינית וההודית, אך למעשה התפתחו אפיקים נוספים וחשובים לא פחות במקומות רבים במקביל. כיום קיימות אינספור דרכים מסורתיות, חדשניות ומקוריות כמו עיסוי בסיוע הצלפות ענפים חמים בסאונה הטורקית והרוסית, עיסוי באמצעות ליטוף רך, עיסוי אירוטי הכולל הרפייה מינית, ואפילו באמצעות בעלי חיים כמו חלזונות המותירים ריר האמור לסייע לעור, או נחשים, אשר באופן קצת אירוני מעוררים את המטבוליזם בעזרת פחד וחרדה. 

לימודי עיסוי

בין הדרכים המקובלות יותר, ניתן למנות את הבאות: 

עיסוי שוודי-קלאסי - נעזר בשמנים ואווירה נעימה כדי ליצור ריפוי נפשי ופיזי. המלאכה מתבצעת בעזרת חיכוך, רטט, ליטוף ולחיצות כדי להרפות ולשחרר את השרירים, להאיץ את מחזור הדם ואת חילוף החומרים בגוף. 

עיסוי באבנים חמות – שיטה שמקורה אינדיאני ומסתייעת בשמנים וחלוקי נחל מחוממים לטיהור מרעלים, הרפייה והרגעת מערכות הגוף. 

עיסוי תאילנדי – מתבצע בעוד המטופל לבוש, ובמידה רבה מדמה יישום פאסיבי של יוגה בעזרת המטפל. מפרקי המעסה, ידיו, רגליו ואפילו כובד משקלו משמשים למגוון תרגילים, לחיצות ומתיחות השרירים, הגידים והרקמות הרכות, לא פעם תוך הפעלת כוח רב יחסית להמרצת מחזור הדם והרפייה כללית. 

עיסוי רקמות עמוק – מקובל במיוחד כסיוע במקרי פציעה או דלקות, ועל כן מקובל מאוד לטיפול בספורטאים. הפעולה האינטנסיבית מתבצעת בעזרת האצבעות החודרות ולוחצות בעומק הרקמה כדי להקל על מפרקים, גידים, סחוסים, רצועות ושרירים תפוסים, פגועים או כואבים, להשיב את האורך והמרקם המאוזן שלהם לאחר מאמץ. 

עיסוי תינוקות – נועד לחזק את הקשר הפיזי של הפעוט עם ההורה, ולפתור בעיות כמו גזים, כאבי בטן, חוסר שקט ובעיות עיכול, להרגיע את התינוק ולעודד גדילה וההתפתחות תקינה מבחינה גופנית, קוגניטיבית וחברתית. 

רפלקסולוגיה – עיסוי בכפות הרגליים, אשר נקודות ספציפיות בהן מייצגות מכלולים ואיברים אחרים בגוף עליהם מבקשים להשפיע. על פי גישה זו משפיעות תנועות, לחיצות וחימום אזורים בכף הרגל לשחרור והזרמת מצבורי אנרגיה חסומים בגוף, לחזק ולהמריץ את פעולתו. 

עיסוי ארומתרפי – חלק מהמכלול הטיפולי הרחב של הארומתרפיה, אשר במהלכו מעוסה ישירות המקום הבעייתי בעזרת שמנים אתריים תוך שילוב ריחות ייעודיים, אשר נטען כי משוייכות להם סגולות מרפא. 

לומי לומי – עיסוי שמקורו באיי הוואי, ומטרותיו הן הקלה על שרירים תפוסים, ניקוז רעלים לפתרון בעיות עיכול וכאבי בטן, המרצת המערכת הלימפתית וזרימת אנרגיות ודם בין הגפיים והלב. פעולות אלו מכוונות גם לחזק את החיבור בין הרוח והגוף ליצירת איזון פנימי. 

אוסטאופתיה – משמשת לשיקום מטראומה, מחלות, פעולה פיזית לקויה או פגמים מולדים, בעיות בעמוד השדרה, הצוואר, הגב, המפרקים והשרירים. הטיפול מיועד להחזיר את התפקוד התקין וטווח התנועתיות, ובכך לפתור את הבעיה ולהקל על הכאבים המתלווים אליה. 

פיזיותרפיה – מלאכה בריאותית אקדמית, המצריכה לימודי תואר בני ארבע שנים. המקצוע עוסק במניעה, אבחון, טיפול ושיקום תפקודי גופני ומוטורי של ליקויים בשלד, בשרירים, מערכות התנועה, העצבים ולב-ריאה.

מה נדרש ללימודי עיסוי

אין למעשה תנאי סף ללימודי עיסוי, ומרבית המכללות ובתי הספר אשר מלמדים את הנושא אינם מציבים דרישות קבלה מעבר לראיון אישי או 12 שנות לימוד. עם זאת, כמובן שאין המדובר במסלול שיתאים לנוער למשל. יש במלאכת העיסוי יסוד אינטימי מסויים התובע בגרות, ונובע מאליו בשל הצמידות למטופלים, הנגיעה והמישוש של גופם, מהלך שאינו נוח או טבעי לכל אחד. לא כדאי גם לשכוח שמדובר בפעילות פיזית מאומצת, שלא בהכרח מתאימה לכולם. מי שאינו נמשך לתחומי הטיפול והנתינה, יתקשה לעסוק במלאכה לאורך זמן ולשאוב ממנה סיפוק אמיתי.

אפשרויות קידום והרחבה מקצועית

מעסים שאינם עצמאיים ומטפלים במסגרת ביתית, במכון קוסמטי או קליניקה פרטית, מועסקים בדרך כלל במכוני כושר, בתי מלון ואתרי ספא, כמו גם במסגרות ספורטיביות שונות. אחת האפשרויות האטרקטיביות והמבוקשות ביותר היא השתלבות מקצועית במוסדות בריאות, קופות ובתי חולים, שמציעים תנאי העסקה טובים, והטבות כמו קביעות וחסות איגוד מקצועי. משרות מבוקשות אלו שמורות רק למי שלמדו במסלולים המורחבים והמתקדמים במכללות המוסמכות. מעסים מקצועיים יכולים להמשיך ללמוד ולהשתלם לכל אורך הקריירה, לצבור ולהשכיל בעוד דרכים ושיטות עבודה שירחיבו את סל הטיפולים ללקוח. הדרגות המקובלות להסמכה בענף הן מטפל מוסמך ובכיר, המעידות על עומק ההכשרה של המטפל. מסלולי לימוד קצרים ומעשיים יותר מוצעים גם הם במקומות רבים, כדי להקנות את הטכניקות הבסיסיות לכל מי שמבקש להצטייד בכלים פשוטים ולטפל באופן חובבני ביקיריו; כי כאמור, אין מי שלא יהנה מעיסוי נעים בגב.

לקבלת מידע ללא התחייבות
מלאו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר

מוצרים קשורים